0492-323256 of 06-22012534  Ook ’s avonds of in het weekend!

Dordogne 2017

Hier treft u een mooie impressie van onze reis naar de Dordogne 2017.

Reisverslag busreis naar Dordogne 22-28 augustus 2017 door Wilhelmien

22-8 ‘s morgens om 7 uur vertrokken vanuit Veghel op weg naar Chateauroux. Via Antwerpen, tussenstop vd Valk-restaurant Nazareth. Via Parijs waar we nog net een glimp opgevangen hebben van de Eiffeltoren. ‘s middags om half 1 aangekomen in Masseret-Chamberet voor een warme lunch. Onderweg naar Chateauroux genoten van de mooie vergezichten. Overnachting in hotel Kyriad te Chateauroux.

23-8 ’s morgens om 8 uur vertrokken voor de eerste excursie; Oradour sur Glane, waar we werden geconfronteerd met slachtoffers van de 2e Wereldoorlog. Een dorp waar op 10 juni 1944 een oorlogsdrama heeft plaatsgevonden, 642 slachtoffers. Een vrouw en vijf mannen konden ontsnappen. Een monument van de gruwelijkheden die tijdens de 2e WO zijn gepleegd. Na een picknick onderweg reden we naar Sarlat-la-Caneda; een heel mooi oud middeleeuws stadje dat met subsidie in ere is hersteld. We mochten hier 2 uur vrij vertoeven. We hebben de Kathedraal Saint-Sacerdos bezocht, een nationaal monument van Frankrijk. Daarna reden we naar Grand hotel te Souillac, waar we 4 dagen bleven. Centraal gelegen in Dordogne.

24-8 ’s morgens bezoek grotten van Lascaux, waar een Nederlandse gids ons meenam in de grotten en vertelde over het ontstaan van de prehistorische muurschilderingen, over het bewijs dat er 200.000 jaar geleden resten gevonden zijn van mensen (skelet mens van 1,95m) Hier leefden toen grote beesten die afgebeeld zijn in muurschilderingen. ’s Middags brachten we een bezoek aan Chateau de Milandes in Castelnaud-La Chapelle, gebouwd in 1489 renaissance. Dit kasteel heeft vooral bekendheid gekregen omdat het eens toebehoorde aan Josephine Baker, een musical ster uit de VS. Ze heeft heel veel weeskinderen uit alle windstreken geadopteerd en in dit kasteel hebben gewoond . Haar levensverhaal werd verteld via koptelefoons in het Nederlands gedurende de tijd dat we het kasteel doorlopen hebben. De vele kostuums van haar hingen hier tentoongesteld. Een mooie bezienswaardigheid. Buiten hebben we de kasteeltuin bewonderd en ook een vogelshow gezien. Na wat gedronken te hebben gingen we nog een boottocht maken met een Gabarre op de rivier de Dordogne en zagen langs de oever huizen gebouwd in rotsen.

25-8 ’s morgens vroeg wandelden we eerst nog over de markt in Souillac voordat we vertrokken met de bus. We reden naar Gouffre de Padirac waar een ondergrondse rivier, op 103 meter diepte, ontdekt is. We gingen met trappen en een lift naar beneden en maakten een tocht over de rivier met een gondel en bewonderde de druipsteengrotten, begeleid door een Franse gids welke Jeanne voor ons vertaalde naar het Nederlands. Ook kregen we een( in het Nederlands geschreven) bezoekersgids mee. Prachtig om gezien te hebben! Voor de warme lunch reden we naar het middeleeuws stadje Rocamadour; een veel bezochte bedevaartsplaats in Frankrijk, waar we Zwarte Madonna hebben aanschouwd. Daarna gingen we op excursie bij een eendenbedrijf, er werd verteld over het houden van eenden, eendenlevers een speciaal gerecht in deze streek, we mochten proeven en er was ook een mooie winkel bij. Aansluitend gingen we nog naar een boerderij waar we vrij mochten rondlopen in en om de boerderij: er was een varkensstal, een geitenstal met kaasmakerij en boerderijwinkel; heel bijzonder dat je hier zomaar overal naar binnen mag om te kijken.

26-8 Zaterdagochtend vertrokken we wat later en gingen een bezoek brengen aan een forellenkwekerij van de familie Dinkla, een Nederlandse familie. We werden gastvrij ontvangen en kregen een rondleiding met uitleg over het kweken van forellen. Interessant! Daarna mochten we
van de gerookte vis proeven tijdens de lunch. Klanten die forel kopen voor consumptie, mogen de vis zelf vangen. Ook worden veel forellen verkocht voor forellenvijvers(sportvissers). Het was er heerlijk vertoeven, een plek die een zee van rust uitstraalde. S-middags maakten we een tochtje met een oude dieseltrein door de vallei van Martel naar St.Denis waar we hebben genoten van het mooie uitzicht, de natuur in de omgeving. Ook bezochten we een boomgaard met notenbomen. 40 ha. We kregen uitleg over het verwerken van noten tot notenolie. In zijn winkel mochten we proeven.

27-8 ’s morgens vroeg vertrokken voor de terugreis. We bezochten nog een leisteengroeve; de rotswanden van Travassac. Het ambacht om van grote rotsbrokken dakpannen te maken werd uitgebeeld; delen splijten en vormen, 25% is bruikbaar. Dit beroep vergt nog steeds veel handwerk. Aansluitend gepicknickt op deze plek. Verder naar het Noorden reden we nog even langs boer Herman (van Boer zoekt vrouw). ’s Avonds aangekomen in Parkhotel Orleans voor overnachting.

28-8 terugreis . met hier en daar een tussenstop voor picknick en plaspauze waren we ’s avonds om half zes in Casteren aangekomen voor een heerlijk afscheidsdiner in restaurant Kruidenlucht en om half acht weer in Veghel.

We hebben veel gezien en dankzij de vertalingen van Jeanne konden we alles goed volgen. Het weer was mooi , zodat we ’s avonds met z’n allen gezellig buiten op het terras konden zitten.  Het was een mooie reis: met dank aan Toon en Jeanne!!!

Foto's gemaakt door een Diny.

En nog enkele impressies gemaakt door een deelnemer aan de reis

Naar het overzicht
Informeer naar de mogelijkheden van individuele reizen op maat
Voor compleet verzorgde meerdaagse bus- en vliegreizen en dagtochten naar bijzondere bestemmingen