0492-323256 of 06-22012534  Ook ’s avonds of in het weekend!

Reis naar Nieuw Zeeland van 15 januari - 6 februari 2023

De eerste reis van 2023 was een reis naar Nieuw Zeeland.

Wat is het een bijzondere reis geworden.

Samen ruim drie weken op stap had ik nog nooit eerder gedaan.

Onze reis startte op het Noorder eiland in Auckland. Na een kennismaking met deze stad zijn we nog verder doorgereisd naar het noordelijkste  puntje van het eiland. Om dan via een mooie route deze reis te beeindigen op het Zuidereiland in Christchurch.

Deze reis heeft zich vooral gekenmerkt doordat er  elke dag  iets geheel anders op het programma stond. We hebben kennisgemaakt met de cultuur van de Maori's, we zagen geisers en pruttelende modderbaden. Watervallen, Fjorden, oerbossen, bijzondere stranden etc .etc. We maakten verschillende boottochten en wandelingen. Bezochten mooie steden en hadden enkele interessante bedrijfsbezoeken. Een reis, zo indrukwekkend, dat het moeilijk is om die in een foto's weer te geven.

Van dag tot dag: foto's volgen

15 Januari:

Start van onze reis. Met de taxi naar Schiphol waar we in de avond vertrekken. We reizen via Abu Dhabi en Melbourne naar Auckland.

Start route door Nieuw Zeeland:

18 januari:

Stadstour met onze gids Erika door Auckland. We zien o.a. Queen street, Waterfront, Harbour Bridge, Auckland domain, memorial park, Parnell etc.

19 januari:

Vandaag vertrekken we naar de Bay of Islands. We reizen naar het kleine stadje Paihia, ook wel de parel van de Bay of Islands genoemd. Onderweg bezoeken we het Waipoua Kauri forest en het museum over de bewerking van het Kauri hout.

20 januari:

In de morgens bezoeken we de Waitangi Treaty Grounds.  In de middag maakten we een boottocht maken door de Bay of Islands, zagen dolfijnen en de beroemde ‘Hole in the Rock’. Daarna nog even lekker samen zwemmen in een lieflijke baai.

21 januari:

We maakten een excursie naar het noordelijkste deel van het Noordereiland. Daar komen de Tasmanzee en de Grote oceaan bij elkaar. We rijden over de Ninety Mile Beach: het langste strand van heel Nieuw-Zeeland. We maakten een stop bij de vuurtoren en sommigen gingen met een plank vanaf de zandduinen.

22 januari:

In de morgen bezoeken we het bessenbedrijf waar Koen v.d. Berg stage loopt. Een hele mooie stop. In de buurt van Hamilton bezoeken we het koeienbedrijf van Bert en Fieke. Daarna reizen we door naar Rotorua. Hier ontdekken we ook de unieke cultuur van de Maori-bevolking van Nieuw Zeeland.

23 januari:

Een hele bijzondere plaats in Nieuw Zeeland, is Rotorua gelegen aan een heel groot meer. Dit is toch wel één van de plaatsen die je bezocht moet hebben tijdens een reis naar dit deel van de wereld.  Je hebt er veel Maori cultuur, oerbossen en vooral geisers. In Rotorua worden we opgewacht voor een bezoek aan het geothermische park Te Puia. We zien ook veel over de cultuur van de Maori.  De lunch hebben we boven op de berg en ons diner, deze dag op een Marae, een Maori gemeenschapshuis even buiten de stad, waar we  genieten van een traditioneel concert en maaltijd, een Hangi.

24 januari :

Vandaag gaan we naar het Tongariro National Park. Onze eerste stop een grote modderpoel. Je kunt dit fenomeen niet uitdrukken in een foto. Heel bijzonder overal die kolkende modderpoelen.  Onderweg komen we ook langs de Huka Falls waar het water met veel geweld naar beneden raast. Bij Craters of the Moon maken we een wandeling door geothermisch gebied langs grote kraters, waar je overal stoom uit de bodem ziet komen.

25 januari:

Nadat wij het Tongariro National Park verlaten, vervolgen we de weg naar het zuidelijkste puntje van het Noordereiland, naar de  hoofdstad Wellington. Onderweg bezoeken we het dorpje Foxton, rijk aan  Hollandse historie. We kopen pindakoekjes en drop.

26 januari:

Na het ontbijt rijden we naar de haven. Vandaag ruilen we het Noordereiland in voor het Zuidereiland! Ferry overtocht van 3 uur naar het Zuidereiland. We komen aan in het kleine plaatsje Picton. We rijden vanuit daar dan eerst richting de Forrest Estate Wines voor een lekkere wijnproeverij.  Overnachting is in Nelson.

27 januari :

In de omgeving van Nelson liggen naast de mooie stranden, ook het bekende Abel Tasman National Park, dat vernoemd is naar de Hollandse ontdekker van Nieuw-Zeeland.  We maken een boottocht door dit nationale park. Vandaag is het weer anders dan we in de afgelopen dagen gewend waren. Het is koud op de boot en het regent soms.  Aan het einde van de middag zitten we op een terrasje in Nelson te genieten van ons Spieth biertje, en wie komt er langs gelopen?  Mijn nicht uit Boekel met haar dochter. Een wonder toch?

28 januari :

We reizen vandaag  dieper het Zuidereiland in naar Hokitita. We rijden via Punakaiki en onderweg zien we bij Tauranga Bay, een zeeleeuwen kolonie. Punakaiki is beroemd om zijn pannenkoekenrotsen en bloeiende blaasgaten.  Nog nooit zoiets bijzonders gezien. In het lokale restaurant eten we natuurlijk pannenkoeken. In de namiddag bezoeken we een winkel waar men bewerkt greenstone verkoopt. We overnachten in Hokitita, een plaats aan de ruige westkust en ja ruig waren de bewoners wel een beetje. In de pub keken we onze ogen uit.

29 januari:

Vandaag iets spectaculairs. We hebben stralend weer en dus kan de helikopter vlucht naar de beroemde gletsjers Franz Josef en Fox doorgaan.  Na de lunch bezoeken  we Lake Matheson.

30 januari:

Via de Haastpas verlaten we de westkust en rijden we door een berggebied. Langs deze bergpas zien we schitterende watervallen en vele bergmeren. Later op de dag komen we aan in Queenstown, gelegen aan het Wakatipu meer. Bij de Kawarau brug konden we nog even het Bungee jumpen bekijken.

31 januari:

Queenstown. Wat een mooie stad, zo bijzonder gelegen. We varen per stoomschip over het Wakatipu meer naar een Nieuw Zeelandse schapenboerderij. Een beetje toeristisch maar wel weer heel ontspannen en leuk om mee te maken.

1 februari:

Via Te Anau rijden we naar het Fiordland Nationaal Park. Hier bevindt zich de meest bekende fjord van het land: de Milford Sound.  Wat een indrukwekkende cruise met de boot door de Milford Sound hebben we gemaakt.

2 februari:

We reizen verder naar Dunedin.  ’s Middags brengen we een bezoek aan Otago waar zich twee kolonies van zeldzame vogels bevinden: de enorme albatros en de kleine pinguïns met hun gele ogen.

3 februari :

Vandaag een flinke rit voor de boeg met onderweg een stop bij de Moeraki Boulders en bij akkerbouwer Tinus Lepoutre en zijn vrouw. Wat een hartelijke ontvangst. Daarna reizen we door naar Christchurch, waar we hebben gedineerd in een oude tram.

4 februari:

Deze dag blijven we in Christchurch.

In de ochtend bezoeken we de plantenkwekerij van de familie Wijlaars, zonen van een emigrantenfamilie. Wat een gedrevenheid zagen we daar. Een hele leuke excursie.

5 februari :

In de namiddag hebben we onze reis terug naar Nederland gestart.

Naar het overzicht
Informeer naar de mogelijkheden van individuele reizen op maat
Voor compleet verzorgde meerdaagse bus- en vliegreizen en dagtochten naar bijzondere bestemmingen